Wybierz akwen
Data startu
Długość rejsu
Wiek jednostki
od 0 do10 lat
Długość jednostki
od 2 do 10 ft
od 2 do 10 m
Liczba koi
od 2 do 10
Liczba kabin
od 2 do 10
Liczba toalet
od 2 do 10
Typ jednostki
Dowolny
Model jednostki
Cena w EUR

Awaria jachtu podczas czarteru – co robić?

Awaria jachtu podczas czarteru – co robić? Jak się zachować, jeśli przydarzy ci się awaria jachtu podczas czarteru? Kogo należy powiadomić o tym fakcie, o czym pamiętać, a przede wszystkim – co zrobić, by zminimalizować finansowe konsekwencje tego przykrego zdarzenia? Jeżeli chcesz poznać odpowiedzi na wszystkie te pytania, to jesteś we właściwym miejscu. Poniżej znajdziesz konkretne wskazówki, dzięki którym wybrniesz z niefortunnej sytuacji jak najmniejszym kosztem.

Awaria jachtu – co robić?

Jakkolwiek protekcjonalnie to zabrzmi - przede wszystkim należy zachować zimną krew. Pośpiech bywa kiepskim doradcą, a działając w stanie dużego wzburzenia, można co najwyżej pogorszyć sytuację.

Pamiętaj, że awaria podczas czarteru jachtu to jeszcze nie koniec świata – większość żeglarzy, jakich znasz, z pewnością wielokrotnie jej doświadczyło. Mimo to nadal żeglują, a przykre wydarzenia, jakie kiedyś przeżyli, są dla nich co najwyżej pretekstem do snucia ciekawych morskich opowieści.

Postaraj się więc spojrzeć na swój problem z takiej właśnie perspektywy, dzięki czemu nabierzesz dystansu i zyskasz spokój niezbędny do opanowania sytuacji. Pozwoli ci to na wykonanie kilku niezbędnych czynności, jakie opisujemy poniżej.

Krok 1: diagnoza

Ustal, co dokładnie jest powodem awarii jachtu. Pamiętaj, że opcji jest wiele – mogą to być na przykład:

  • zmęczenie materiału – częsta sprawa w czarterowych jednostkach,
  • usterka techniczna, np. zwarcie, zatarcie silnika, lina wkręcona w stery,
  • kolizja z inną jednostką, nabrzeżem, skałą itp.,
  • błąd człowieka,
  • itp.

Pamiętaj też, że awaria podczas czarteru jachtu może niekiedy wynikać z nałożenia się dwóch lub więcej przyczyn. Cokolwiek jednak doprowadziło do zaistnienia usterki, postaraj się w miarę możliwości zapobiec pogłębianiu problemu i generowaniu dalszych strat.

Krok 2: trudna rozmowa

Skoro doszło do jakiejś awarii jachtu, ostatnią rzeczą, na jaką masz ochotę, jest zapewne rozmowa z jego armatorem. Weź jednak pod uwagę fakt, że prawdopodobnie nie jest to jego jedyna łódź, a co za tym idzie – niekoniecznie ma on do niej osobisty stosunek. Rzecz jasna, nie ucieszy się z faktu wystąpienia usterki, ale też nie będzie ona dla niego osobistą tragedią.

Numer kontaktowy do armatora znajdziesz w dokumentach jednostki, a w ostateczności – na jego stronie internetowej. W czasie rozmowy poinformuj go rzeczowo o okolicznościach zdarzenia, swoich obserwacjach, położeniu, udziale osób trzecich itp.

Im pełniejszy obraz sytuacji nakreślisz, tym większa jest szansa, że wspólnie znajdziecie konstruktywne rozwiązanie. Co ważne – nie podejmuj żadnych działań (poza ratującymi życie lub zdrowie) bez wcześniejszej konsultacji z armatorem. Prawdopodobnie powie ci przez telefon, jak masz postępować, a w razie konieczności przyśle do ciebie ekipę naprawczą.

Krok 3: chroń swoje interesy — zadbaj o dokumentację

Jest to szczególnie istotne w sytuacji, gdy awaria podczas czarteru jachtu nie jest twoją winą, ale wynika z zaniedbań ze strony armatora lub jest skutkiem kolizji. Innymi słowy – jeśli kto inny zawinił, zrób wszystko, by w przyszłości móc dochodzić swoich racji bez cienia wątpliwości. W tym celu musisz zebrać jak najszerszy materiał dowodowy. Najlepiej sprawdzą się w tej roli:

  • zdjęcia lub filmiki – im dokładniejsze, tym lepiej dla ciebie,
  • oświadczenia władz portowych (jeśli do awarii jachtu doszło w porcie lub jego bezpośrednim sąsiedztwie),
  • notatki służb, np. policji wodnej.

Co bardzo ważne: jeżeli do awarii jachtu doszło na skutek kolizji z inną jednostką, będzie trzeba spisać protokół zdarzenia dla firmy ubezpieczeniowej – tak samo, jak czyni się to podczas stłuczki drogowej. Powinien on zawierać dane obu jednostek i załóg, przebieg wydarzeń, a także opis powstałych szkód. Jeżeli tylko możesz, domagaj się, aby taki dokument został sporządzony w obecności policji.

Najczęstsze awarie na jachcie

W wielu przypadkach okazuje się, że awaria jachtu była łatwa do przewidzenia, a co za tym idzie, do uniknięcia. Warto więc poznać najczęstsze przyczyny usterek – a należą do nich:

  1. Awaria akumulatorów jachtowych. Możesz łatwo ocenić ich stan, i to nawet wówczas, gdy niespecjalnie znasz się na prądzie. Póki jeszcze łódź stoi przy kei, sprawdź, gdzie się znajdują akumulatory (może to być nieoczywiste miejsce), jak wyglądają, a przede wszystkim – czy aby nie są gorące. Jeśli cokolwiek budzi twoje wątpliwości, domagaj się od armatora interwencji, zanim jeszcze odbijesz od brzegu.
  2. Śmieć w śrubie napędowej: może to być wkręcony kawałek cumy, fragment starej sieci rybackiej itp. Jeśli element jest mały, początkowo możesz nie zauważyć jego obecności – dlatego warto podczas kąpieli założyć okularki pływackie i zerknąć, czy na śrubę coś się nie nawinęło.
  3. Zepsuty wskaźnik poziomu paliwa. Tę awarię jachtu szczególnie łatwo przeoczyć — do momentu, aż silnik odmówi posłuszeństwa, nie mając czego spalać. Aby zapobiec tego rodzaju wydarzeniom, dobrze jest na początku rejsu zanotować stan licznika i w miarę płynięcia na silniku samodzielnie szacować zużycie paliwa. Nie jest to szczególnie trudne zadanie, a daje ono poczucie spokoju oraz kontroli nad jednostką.

Podsumowując: awaria podczas czarteru jachtu może przydarzyć się każdemu – nawet wytrawnym wilkom morskim. Jeżeli tym razem padło akurat na ciebie, nie przejmuj się zbytnio: minimalizuj straty, rozmawiaj uczciwie, dokumentuj, a przede wszystkim – patrz na wszystko ze zdrowego, żeglarskiego dystansu.

Najnowsze porady żeglarskie Charter Navigatora

Jak czytać oferty czarteru jachtów?

Co pokazuje oferta czarteru, a co naprawdę znaczy? Czy promocja zawsze jest promocją – a może tylko sprytnym chwytem marketingowym? Podpowiadamy, jak wśród wielu opcji znaleźć prawdziwe perełki i jak dobrze czytać oferty prezentowane w wyszukiwarkach.

Kiedy nam się wydaje, że agencja oszukuje na cenie?

Zdarza się, że czarterujący mają przeświadczenie, iż zostali oszukani na cenie. Pomijając sytuacje, gdy naprawdę ktoś wykazał złą wolę w większości przypadków wszystko jest w porządku. Dlaczego zatem czasami mamy wrażenie, że cena na umowie, nie ma pokrycia z rzeczywistością...

Ile osób można zabrać na jacht?

Jak liczna może być nasza załoga? Czy miejsca do spania w mesie są tu brane pod uwagę? A co z młodymi lub bardzo młodymi żeglarzami – czy dziecko w wieku przedszkolnym, śpiące razem z mamą, liczy się tak samo, jak dorosły załogant? Wyjaśniamy, jak prawidłowo rozumieć...

Czy warto wierzyć opiniom internetowym?

Od razu wyjaśniamy – warto; trzeba jednak zachować rozsądek, podejrzliwość i… poznać parę tricków stosowanych przez agencje czarterowe/marketingowe. Dzięki temu dowiemy się, jakie są prawdziwe realia współpracy z daną firmą i unikniemy kosztownych pomyłek. A zatem – jak...

Czy warto płacić za cały czarter z góry?

Niektórzy armatorzy kuszą agencje (a co za tym idzie – również czarterujących) dodatkowymi rabatami za wpłacenie od razu całej kwoty za czarter jachtu. Czy takie rozwiązanie ma sens? Co zyskujemy, a czym tak naprawdę ryzykujemy, płacąc z góry za wakacje, które rozpoczną się...

Ile kosztuje wypożyczenie jachtu w Grecji?

Chcesz wiedzieć, jaka jest cena wynajmu jachtu w Grecji? Zastanawiasz się, czy Twój domowy budżet wytrzyma takie ekstrawagancje? Co możesz zrobić, wakacje pod żaglami były jak najtańsze? To proste – wystarczy, że przeczytasz poniższy artykuł! Zebraliśmy w nim wiele praktycznych...

NASZE MARKI