Chorwacja 2023 – co się zmieni?
Od wielu lat Chorwacja należy do ulubionych wakacyjnych kierunków polskich żeglarzy. Taki stan rzeczy ma kilka przyczyn, a do najważniejszych z nich należą:
- dogodny dojazd,
- długi sezon,
- relatywnie niskie ceny.
Czy jednak teraz, po wprowadzeniu w Chorwacji euro, ostatni punkt nadal pozostanie aktualny? Co na ten temat mówią analitycy? Przyjrzyjmy się, jak to wygląda w praktyce i co można zrobić, by uniknąć niepotrzebnych kosztów.
Wymiana pieniędzy
Mimo iż obowiązek podawania cen w obu walutach (chorwackich kunach i euro) zostaje utrzymany do 31 grudnia 2023 roku, od 15 stycznia płatności gotówkowe będą realizowane już wyłącznie w euro.
Wymiana dotychczasowej waluty na nową będzie możliwa aż do końca 2023 roku. Co ważne, będzie się ona odbywać bez prowizji. Warto też pamiętać, że w tym okresie będzie obowiązywał stały kurs (1 euro to 7,53450 kun), a wymienić pieniądze będzie można:
- w bankach,
- na poczcie,
- W FINA (Chorwackiej Agencji Finansowej).
Po zakończeniu 2023 roku kuny nadal będą podlegać wymianie, jednak będzie się ona odbywać wyłącznie w HNB (Narodowym Banku Chorwackim).
Wpływ na turystykę
Zdaniem Kristjana Staničicia, Dyrektora Generalnego Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej, wprowadzenie nowej waluty będzie mieć pozytywne skutki dla wszystkich gałęzi gospodarki kraju, nie wyłączając turystyki. Do najważniejszych benefitów, jakie przyniesie taka zmiana, mają należeć:
- brak kosztów związanych z wymianą gotówki w kantorach,
- usprawnienie procesów biznesowych,
- łatwiejsze orientowanie się w chorwackich cenach.
Oczywiście wymieniane przez dyrektora Staničicia korzyści dotyczyć będą osób pochodzących z krajów, gdzie obowiązującą walutą już teraz jest euro. Patrząc z punktu widzenia polskich żeglarzy, niewiele się zmieni.
Chorwacja w strefie Schengen
Wejście Chorwacji do strefy Schengen od stycznia 2023 roku to zdecydowanie pozytywna wiadomość. Nie ma wątpliwości, że podniesie to konkurencyjność kraju w oczach zagranicznych turystów. Teraz, jadąc do Chorwacji samochodem, unikniemy uciążliwości związanych z postojami na granicy. Warto też pamiętać, że od 26 marca 2023 roku nie będzie już kontroli paszportowej na lotniskach.
Wstąpienie do strefy będzie mieć jeszcze jedną zaletę. W przypadku ewentualnych sytuacji nadzwyczajnych, jaką była choćby pandemia covid i związane z nią obostrzenia, członkostwo w Schengen pozwoli uniknąć wielu niepotrzebnych komplikacji. Można się więc spodziewać, że nawet w obliczu ewentualnych restrykcji więcej zagranicznych turystów wybierze Chorwację.
Co z żeglarstwem?
Chorwacja turystyką stoi, a dane z ubiegłych lat pokazują dobitnie, iż po przymusowych przestojach związanych z obostrzeniami pandemicznymi żeglarze chętnie wracają na chorwackie wody. Przychody ACI marin w pierwszej połowie 2022 roku przekroczyły o niemal 5 milionów kun analogiczny okres w 2019 roju, uważanym wcześniej za rekordowo dobry.
Chorwaci postanowili więc iść za ciosem i wykorzystać koniunkturę. ACI Marinas planują otwarcie nowych baz czarterowych (mają one powstać w Trogirze, Dubrowniku, Puli i Vodicach) oraz budowę kilku hoteli w obrębie marin. Chorwacja prowadzi też intensywne kampanie marketingowe zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych.
Jaki to będzie mieć wpływ na ceny?
Fakt, że teraz turystom z krajów, których obowiązuje euro, będzie wygodniej dokonywać płatności, sprawia, że można raczej spodziewać się wzrostu cen. Dodatkowym czynnikiem przemawiającym za takim właśnie scenariuszem jest inflacja. Według oficjalnych danych w Chorwacji wynosi ona obecnie 12,3%. Z pewnością nie pozostanie to bez wpływu na wynagrodzenia pracowników marin, a także na ceny czarterów oraz postojów w portach. Nowe jednostki opuszczające stocznie również są zauważalnie droższe niż w latach ubiegłych.
Krótko mówiąc, w nadchodzącym sezonie będzie drożej – i są już tego pierwsze zwiastuny. Biorąc pod uwagę ceny czarterów w Chorwacji, można zaobserwować wzrost o około 10% w stosunku do poprzedniego roku. Dodajmy, że jest to stan na styczeń 2023. Prawdopodobnie w kolejnych miesiącach podwyżki będą nieco większe, zwłaszcza jeśli okaże się, że kampanie marketingowe zaowocują zwiększonym popytem. Planując rejs w Chorwacji, warto więc dokonać rezerwacji jak najwcześniej. W ten sposób uchronimy się przed podwyżką cen i zyskamy dostęp do szerokiej, jeszcze nie przebranej oferty jachtów.