Wybierz akwen
Data startu
Długość rejsu
Wiek jednostki
od 0 do10 lat
Długość jednostki
od 2 do 10 ft
od 2 do 10 m
Liczba koi
od 2 do 10
Liczba kabin
od 2 do 10
Liczba toalet
od 2 do 10
Typ jednostki
Dowolny
Model jednostki
Cena w EUR

Jacht w Chorwacji – wymagane uprawnienia żeglarskie

Jacht w Chorwacji – wymagane uprawnienia żeglarskie W powszechnej opinii „Chorwacja to takie większe Mazury”. Jak to wygląda w rzeczywistości? Czy polski patent żeglarski działa w tym kraju? Jakie uprawnienia są konieczne, by legalnie i bezpiecznie pływać po tamtejszych wodach? Co trzeba zrobić, by je zdobyć - i czy koniecznie trzeba coś robić? A może istnieje inny sposób na żeglowanie w Chorwacji?

W powszechnej opinii „Chorwacja to takie większe Mazury”. Jak to wygląda w rzeczywistości? Czy polski patent żeglarski działa w tym kraju? Jakie uprawnienia są konieczne, by legalnie i bezpiecznie pływać po tamtejszych wodach? Co trzeba zrobić, by je zdobyć - i czy koniecznie trzeba coś robić? A może istnieje inny sposób na żeglowanie w Chorwacji?

Jakie uprawnienia żeglarskie są wymagane w Chorwacji?

Zanim przejdziemy dalej, przypomnijmy, jakie patenty możemy zdobyć w Polsce:

  • żeglarz jachtowy – tego rodzaju dokument uprawnia do prowadzenia jachtów żaglowych o długości kadłuba do 12 m po morskich wodach wewnętrznych oraz po pozostałych wodach morskich do 2 mil morskich od brzegu w porze dziennej,
  • jachtowy sternik morski – ten patent pozwala na prowadzenie jachtów żaglowych o długości kadłuba do 18 m po wodach morskich,
  • kapitan jachtowy – ten dokument uprawnia do prowadzenia jachtów żaglowych po wodach morskich bez ograniczeń.

Ponieważ trudno zakładać, że ktoś będzie prowadził cały rejs, nie przekraczając odległości 2 mil od brzegu, w praktyce, aby bezpiecznie i legalnie żeglować w Chorwacji, trzeba mieć patent jachtowego sternika morskiego lub kapitana jachtowego.

Na tym jednak nie koniec – warto mieć na uwadze fakt, że poza posiadaniem uprawnień żeglarskich (czyli patentu sternika lub kapitana), należy również mieć certyfikat do obsługi UKF.

Polskie uprawnienia żeglarskie a chorwackie przepisy

Co ciekawe, mimo iż chorwackie prawo honoruje polskie patenty, przyznaje ono ich posiadaczom nieco inne uprawnienia żeglarskie. Kwestię tę reguluje art. 4 paragraf 3 rozporządzenia w sprawie łodzi. Warto nadmienić, że w tamtejszym prawie jednostki do 12 m kadłuba to łodzie, a powyżej 12 m – jachty. Zgodnie z chorwackimi przepisami, wydane w Polsce patenty pozwalają na prowadzenie następujących typów jednostek:

Żeglarz jachtowy

Posiadacz tego dokumentu może prowadzić łodzie (a więc jednostki do 12 m) w celach prywatnych lub czarterowych na wodach wewnętrznych i terytorialnych Republiki Chorwacji, w odległości do jednej mili od lądu lub wyspy, jeżeli posiada certyfikat do obsługi radiostacji i jeżeli na pokładzie znajduje się radio UKF.

Jachtowy sternik morski

Posiadacz tego patentu może prowadzić następujące typy jednostek:

  • łodzie do 12 m długości w celach prywatnych,
  • łodzie do 12 m długości w celach czarterowych,
  • jachty do 30 GT w celach prywatnych,
  • jachty do 30 GT w celach czarterowych.

Oznacza to, że posiadacz patentu jachtowego sternika morskiego może prowadzić w Chorwacji niemal każdy jacht. Uprawnienia te obowiązują na wodach Adriatyku obejmujących żeglugę międzynarodową, pod warunkiem posiadania certyfikatu do obsługi radiostacji i radia UKF na pokładzie.

Kapitan jachtowy

Zgodnie z chorwackimi przepisami, posiadacz tego patentu ma prawo prowadzić:

  • łodzie do 12 m długości w celach prywatnych,
  • łodzie do 12 m długości w celach czarterowych,
  • jachty do 500 GT w celach prywatnych,
  • jachty do 500 GT w celach czarterowych.

Przepisy nie nakładają żadnych ograniczeń co do regionu żeglugi. Utrzymany zostaje natomiast warunek posiadania certyfikatu do obsługi radiostacji oraz wymóg posiadania na pokładzie radia UKF.

Jak zdobyć uprawnienia honorowane w Chorwacji?

Istnieją dwa sposoby na to, by uzyskać wymagane prawem uprawnienia żeglarskie w Chorwacji. Pierwszym z nich jest zdobycie ich w Polsce. Trzeba jednak podkreślić, że jest to dość czasochłonne. Warto pamiętać, że aby przystąpić do egzaminu na jachtowego sternika morskiego, trzeba wcześniej posiadać patent żeglarza, a następnie odbyć staż na dwóch rejsach morskich o łącznym wymiarze min. 200 godzin żeglugi.

Istnieje jednak prostszy i szybszy sposób na uzyskanie pozwolenia do żeglowania w Chorwacji. Wystarczy zdobyć chorwacki certyfikat, tzw. Voditelj Brodice kategorii B.

Tego rodzaju dokument uprawnia do prowadzenia jachtów żaglowych oraz motorowych do 30 GT oraz do obsługi radiostacji VHF na wodach terytorialnych Chorwacji. Aby uzyskać certyfikat Voditelj Brodice kat. B, wystarczy zdać egzamin teoretyczny w kapitanacie portu.

Czy certyfikat ISSA uprawnia do żeglowania w Chorwacji?

Niestety, certyfikat ISSA nie upoważnia do prowadzenia jachtów w Chorwacji. Jest on uznawany jedynie za potwierdzenie posiadania pewnych kompetencji.

Nie masz uprawnień? Wynajmij jacht w Chorwacji ze skipperem!

Warto pamiętać, że pragnąc odbyć rejs po Chorwacji, wcale nie trzeba samemu posiadać żadnych uprawnień. Znacznie prostszą i wygodniejszą opcją może się okazać czarter jachtu w Chorwacji ze skipperem. To rozwiązanie ma jeszcze jedną zaletę – jako osoba dobrze znająca lokalne porty, atrakcje i specyfikę chorwackiego wybrzeża, będzie on nieocenioną pomocą w wytyczaniu trasy rejsu. Dzięki temu można zyskać pewność, że odpoczynek będzie udany oraz że obejdzie się bez zbędnych kosztów czy przestojów. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej na ten temat, zapraszamy to kontaktu:

Charter Navigator
info@charternavigator.pl
Tel.: 12 268 22 49

Najnowsze porady żeglarskie Charter Navigatora

Czy warto wierzyć opiniom internetowym?

Od razu wyjaśniamy – warto; trzeba jednak zachować rozsądek, podejrzliwość i… poznać parę tricków stosowanych przez agencje czarterowe/marketingowe. Dzięki temu dowiemy się, jakie są prawdziwe realia współpracy z daną firmą i unikniemy kosztownych pomyłek. A zatem – jak...

Czy warto płacić za cały czarter z góry?

Niektórzy armatorzy kuszą agencje (a co za tym idzie – również czarterujących) dodatkowymi rabatami za wpłacenie od razu całej kwoty za czarter jachtu. Czy takie rozwiązanie ma sens? Co zyskujemy, a czym tak naprawdę ryzykujemy, płacąc z góry za wakacje, które rozpoczną się...

Ile kosztuje wypożyczenie jachtu w Grecji?

Chcesz wiedzieć, jaka jest cena wynajmu jachtu w Grecji? Zastanawiasz się, czy Twój domowy budżet wytrzyma takie ekstrawagancje? Co możesz zrobić, wakacje pod żaglami były jak najtańsze? To proste – wystarczy, że przeczytasz poniższy artykuł! Zebraliśmy w nim wiele praktycznych...

Jak przygotować się do czarteru jachtu w Grecji?

Masz w planach czarter jachtu w Grecji? Chcesz rozpocząć przygotowania, ale nie wiesz, jak się do tego zabrać, od czego zacząć – i o czym nie zapomnieć? W takim razie jesteś w najlepszym miejscu, by uzyskać rzetelne informacje na ten temat! Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy...

Katamaran - co to jest? Wady i zalety łodzi typu katamaran

Zastanawiasz się, co to jest katamaran? Jakie są zalety oraz wady takich łodzi? Czy fajnie się nimi pływa? Czy wakacje na takiej jednostce są w zasięgu Twojej ręki, nawet jeżeli nie jesteś milionerem? Czytając poniższy artykuł, poznasz odpowiedzi na wszystkie te pytania. Zapraszamy...

Ekologiczne żeglowanie - jak minimalizować ślad ekologiczny podczas czarteru jachtu?

Czy ekologiczne żeglowanie jest możliwe? Co możesz zrobić, by twój następny rejs był jak najbardziej przyjazny dla natury? Jak się okazuje, wcale nie jest to takie skomplikowane – a spędzając wakacje pod żaglami, możesz z łatwością zadbać o dobro przyrody. Jak tego dokonać?...

NASZE MARKI