Co to jest katamaran?
Chcąc wytłumaczyć, co to jest katamaran, można posłużyć się pewną analogią: gdyby łodzie były ludźmi, on byłby... bliźniakiem syjamskim. Jest to bowiem rodzaj jednostki pływającej, która zamiast jednego, ma dwa równoległe kadłuby, połączone ze sobą sztywną platformą.
Dwa smukłe kadłuby sprawiają, że taka łódź ma znacznie mniejsze opory wody, co przekłada się na jej szybkość, zużycie paliwa, a przede wszystkim na komfort. Poza tym jest to rozwiązanie bardzo stabilne, dlatego spotyka się je praktycznie na wszystkich akwenach, zarówno wśród jednostek żaglowych, jak i motorowych; oczywiście dwa kadłuby w łodziach motorowych wymagają zastosowania dwóch silników. Katamarany mogą też mieć rozmaitą wielkość, począwszy od niewielkich pływadełek przeznaczonych do celów sportowych czy rekreacyjnych, aż po całkiem duże promy czy statki.
To, jak wygląda katamaran, pociąga za sobą szereg konsekwencji – nietypowa budowa zapewnia takim jednostkom szczególne właściwości. Najważniejsze korzyści z posiadania dwóch kadłubów, to:
- zwiększona stabilność – dzięki temu katamaran mniej buja, nawet przy wysokiej fali,
- mniejsze zanurzenie – ma to szczególnie duże znaczenie na płytkich wodach, np. na Karaibach,
- więcej przestrzeni dla załogi - dwa kadłuby oraz dodatkowa przestrzeń na łączniku zapewniają dużo więcej miejsca i komfortu, niż mogą zaoferować jednostki jednokałubowe o podobnej długości.
Jak wygląda katamaran?
Skoro wiemy już, co to katamaran, możemy przejść do szczegółów jego konstrukcji. Równoległe kadłuby takiej jednostki mieszczą kajuty oraz przynależne do nich łazienki, zaś łącząca je platforma stanowi część wspólną, przeznaczoną dla całej załogi. Mieści się w salon, kuchnia (po żeglarsku: kambuz) oraz kokpit, czyli część zewnętrzna. W kokpicie przeważnie umieszczone są wygodne kanapy oraz dodatkowy stół, co umożliwia załodze spożywanie posiłków na zewnątrz.
Miejsca jest więc sporo – a to jeszcze nie koniec; katamaran turystyczny zapewnia też mnóstwo przestrzeni przeznaczonej do relaksu i opalania. Na przodzie służy temu szeroka platforma, a pomiędzy kadłubami zamocowana jest specjalna siatka, stanowiąca ulubione miejsce małych żeglarzy. Można na niej wygodnie leżeć, obserwując przesuwające się pomiędzy kadłubami fale i rybki, jeśli morze jest spokojne i nie chlapie zbyt mocno – da się tam nawet... spać.
Luksus - i jego cena
Turystyczne katamarany zapewniają doskonałe warunki do żeglowania; takiego komfortu próżno szukać na monohullach, czyli łodziach jednokadłubowych. Wygoda zwykle ma swoją cenę – a zatem, ile kosztuje katamaran?
Podobnie jak w przypadku nabywania samochodu, koszt zakupu takiej jednostki zależy od wielu czynników, a do najważniejszych z nich należą:
- wielkość,
- wyposażenie,
- wiek.
Nie ma tu więc niespodzianek... może poza taktem, że w odróżnieniu od samochodów katamarany dość dobrze trzymają cenę. Może to być dobra lub zła wiadomość – w zależności od tego, czy chcemy kupić, czy sprzedać taką łódź.
Jeśli przyjrzymy się ofertom rynkowym zamieszczonym na popularnych serwisach aukcyjnych, okaże się, że niewielką, używaną jednostkę tego typu można kupić za około 200 000 zł. Nowy katamaran kosztuje co najmniej 500 000 zł - a w przypadku górnej granicy cenowej odpowiednim określeniem jest sky is the limit. Trzeba pamiętać, że jest to dobro luksusowe – a więc tworzone z myślą o osobach, które nie pytają, ile kosztuje katamaran, a raczej zastanawiają się, czy na pewno zrobi on odpowiednie wrażenie.
Wady i zalety katamaranów
Jak już wiemy, największymi zaletami tego typu jednostek jest wysoki komfort, mnóstwo przestrzeni oraz niewielkie zanurzenie. Czy zatem katamarany – poza ceną - nie mają żadnych wad? Niestety, nie do końca.
Zacznijmy od tego, że katamaran wymaga większych nakładów na konserwację: ma dwa kadłuby i dwa silniki, a to pociąga za sobą dwa razy wyższe koszty przeglądów, dwa razy większe zużycie chemii jachtowej itp. Na tym jednak nie koniec.
Trzeba pamiętać, że taka łódź zachowuje się na wodzie inaczej, niż jednokadłubowiec. Przechyły są co prawda mniejsze (co nie każdemu odpowiada), ale za to manewrowanie w zatłoczonym porcie wymaga znacznie większej uwagi i ostrożności. Z racji zajmowania większej ilości miejsca w marinach koszty cumowania również są wyższe.
Mimo wszystko jest to bardzo ciekawa opcja, i wybierając się w rejs, z pewnością warto ją wziąć pod uwagę. Wiedząc, ile kosztuje katamaran, jak wygląda i jaka jest jego specyfika, łatwo będzie dokonać rozsądnego wyboru pomiędzy taką jednostką, a tradycyjnym jednokadłubowym jachtem.
Zobacz również: