Wybierz akwen
Data startu
Długość rejsu
Wiek jednostki
od 0 do10 lat
Długość jednostki
od 2 do 10 ft
od 2 do 10 m
Liczba koi
od 2 do 10
Liczba kabin
od 2 do 10
Liczba toalet
od 2 do 10
Typ jednostki
Dowolny
Model jednostki
Cena w EUR

Raty za czarter – jak je rozłożyć?

Raty za czarter – jak je rozłożyć? Zwyczajem jest, że płatności za czarter jachtu podzielone są na raty. Nie jest jednak powiedziane, jaki ma być ich rozkład: 50 na 50? 30 na 70? A co, jeśli ktoś nalega, by od razu zapłacić mu całość, oferując w zamian atrakcyjne upusty? Która z opcji jest najlepsza dla czarterującego – i co zrobić, by nie dać się złapać na przysłowiowy haczyk? Zaraz wszystko stanie się jasne.

Jakie mamy opcje?

Rezerwując łódź, zabieramy komuś innemu możliwość popływania nią, a właścicielowi - zarabiania na niej. Nic zatem dziwnego, że armator nalega, byśmy już w momencie dokonywania rezerwacji potwierdzili nasze szczere zamiary, wpłacając pewną kwotę, a resztę uiścili 4-6 tygodni przed rejsem. To uczciwe rozwiązanie, stwarzające klarowną dla wszystkich stron sytuację. Pozostaje jednak pytanie: ile to jest „pewna kwota”?

Najczęściej przyjmuje się tu jedno z poniższych rozwiązań:

  • mała pierwsza rata (20 lub 30%) plus większa druga rata,
  • małe dwie pierwsze raty (np. po 25%), plus większa trzecia – to jeśli do rejsu jest wiele miesięcy,
  • dwie równe raty,
  • płatność 100%.

Która z opcji jest najlepsza i najbezpieczniejsza dla czarterującego? Odpowiedź jest prosta: im mniej wpłacimy na początku, tym lepiej. Już wyjaśniamy, dlaczego tak jest.

Mała kasa – małe ryzyko

Niezależnie od tego, czy rozłożyliśmy płatność na dwie, czy na trzy raty, już w momencie podpisania umowy i zarezerwowania łodzi ponieśliśmy pewne koszty – a wraz z nimi zgodziliśmy się na jakieś ryzyko.

Trzeba pamiętać, że zarówno załogantom, jak i armatorom zdarzają się tzw. wypadki losowe, na które nikt nie ma wpływu: kłopoty zdrowotne, finansowe, osobiste itp. Ostatnie lata pokazały też, że wystarczy, by na drugim końcu świata mityczny Chińczyk zjadł nietoperza, a cała ludzkość wstrzyma oddech (i wyjazdy wakacyjne) na wiele miesięcy. W każdym z opisanych przypadków wpłacona przez nas gotówka nie przepadnie – ale zostanie zamrożona, a to nigdy nie jest miłe.

W świetle tych faktów wypada szczególnie dokładnie przyjrzeć się ofertom firm, które zachęcają, by od razu wpłacić im całą kwotę za czarter. Dlaczego do tego typu propozycji należy podchodzić z rezerwą?

Drugie dno

Firmy pragnące uzyskać pełną płatność (100%) już w momencie rezerwowania łodzi najczęściej wabią swoich klientów dodatkowymi upustami. Trzeba jednak pamiętać, że zasadniczym powodem, dla którego ktoś prowadzi działalność gospodarczą, jest chęć zarobienia pieniędzy – a nie filantropia. Dlaczego zatem dana firma rezygnuje z zarobku na naszą rzecz? Co za tym stoi?

Najczęściej są to kłopoty z płynnością finansową. Taki zastrzyk gotówki w odpowiednim czasie może bardzo pomóc danemu przedsiębiorcy, uchronić go od poniesienia kar itp. Czy zatem warto zdecydować się na tego typu ofertę?

Warto, ale tylko wtedy, gdy jest to firma sprawdzona, znana, taka, z którą mamy pozytywne doświadczenia. Jeśli jest od jakiegoś już czasu na rynku, to jej kłopoty z płynnością prawdopodobnie są przejściowe. Wówczas, zgadzając się na nietypowe warunki płatności, zostajemy beneficjentami sytuacji, w której się znalazła, a w zamian za to ponosimy pewne ryzyko (nadal przecież przypadek losowy – również po naszej stronie - może sprawić, że rejs się nie uda).

Jeśli jednak taką ofertę składa tzw. firma-krzak, której zupełnie nie znamy, warto poszukać na jej temat informacji w sieci, zadać dodatkowe pytania itp. Jeśli podczas takiego researchu okaże się, że cokolwiek budzi nasze wątpliwości - bezpieczniej będzie wybrać inną opcję.

Płatność 100% - kiedy ma sens?

Jak już wiemy, podstawą jest wiarygodność i renoma danej firmy oraz nasze (lub naszych znajomych) doświadczenia z nią. Trzeba też pamiętać, że zdarzają się sytuacje, w których płatność 100% jest koniecznością; ma to miejsce wówczas, gdy polujemy na opcję „last minute” i do rejsu pozostało bardzo niewiele czasu, np. 4-5 tygodni.

Wówczas rozkładanie płatności na raty nie ma sensu – i w takich przypadkach normą jest, że armator oczekuje od nas pełnej wpłaty, a jego oferta z definicji obłożona jest znacznym upustem, a co za tym idzie – chętnych na nią jest wielu.

Podsumowując: uważajmy na nasze pieniądze. Płacąc w ratach, dopilnujmy również, by wszelkie koszty dodatkowe (np. opłata za sprzątanie jachtu, silnik zaburtowy itp.) wliczone było do ostatniej z nich.

Zwróćmy też uwagę na sezon, w którym dokonujemy płatności: jeśli jest to okres od października do marca (a więc czas, gdy umów o czarter podpisuje się niewiele), a ktoś wymaga od nas wpłaty 100%, oferując niezwykle atrakcyjne upusty, należy zawsze zadać sobie pytanie, co za tym stoi.

Zobacz najlepsze oferty czarterów jachtów:

Najnowsze porady żeglarskie Charter Navigatora

Ile kosztuje wypożyczenie jachtu w Grecji?

Chcesz wiedzieć, jaka jest cena wynajmu jachtu w Grecji? Zastanawiasz się, czy Twój domowy budżet wytrzyma takie ekstrawagancje? Co możesz zrobić, wakacje pod żaglami były jak najtańsze? To proste – wystarczy, że przeczytasz poniższy artykuł! Zebraliśmy w nim wiele praktycznych...

Jak przygotować się do czarteru jachtu w Grecji?

Masz w planach czarter jachtu w Grecji? Chcesz rozpocząć przygotowania, ale nie wiesz, jak się do tego zabrać, od czego zacząć – i o czym nie zapomnieć? W takim razie jesteś w najlepszym miejscu, by uzyskać rzetelne informacje na ten temat! Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy...

Katamaran - co to jest? Wady i zalety łodzi typu katamaran

Zastanawiasz się, co to jest katamaran? Jakie są zalety oraz wady takich łodzi? Czy fajnie się nimi pływa? Czy wakacje na takiej jednostce są w zasięgu Twojej ręki, nawet jeżeli nie jesteś milionerem? Czytając poniższy artykuł, poznasz odpowiedzi na wszystkie te pytania. Zapraszamy...

Ekologiczne żeglowanie - jak minimalizować ślad ekologiczny podczas czarteru jachtu?

Czy ekologiczne żeglowanie jest możliwe? Co możesz zrobić, by twój następny rejs był jak najbardziej przyjazny dla natury? Jak się okazuje, wcale nie jest to takie skomplikowane – a spędzając wakacje pod żaglami, możesz z łatwością zadbać o dobro przyrody. Jak tego dokonać?...

Jak się przygotować do rejsu? Co zabrać na jacht?

Zastanawiasz się, co zabrać na rejs morski? Jakie rzeczy będą ci niezbędne na i pod pokładem? Do czego je spakować – i dlaczego „opakowanie” jest takie ważne? Tyle pytań, tak mało odpowiedzi... I dlatego świetnie, że czytasz ten tekst! Znajdziesz w nim praktyczne porady i...

Awaria jachtu podczas czarteru – co robić?

Jak się zachować, jeśli przydarzy ci się awaria jachtu podczas czarteru? Kogo należy powiadomić o tym fakcie, o czym pamiętać, a przede wszystkim – co zrobić, by zminimalizować finansowe konsekwencje tego przykrego zdarzenia? Jeżeli chcesz poznać odpowiedzi na wszystkie te pytania,...

NASZE MARKI