1. Negocjuj
Oferta, którą otrzymasz, często podlega negocjacjom, nie zakładaj, że są to już ostateczne stawki. Dużo zależy od wiedzy agenta na temat armatorów oraz ich polityki cenowej. Pamiętaj jednak, że są limity, których się nie przeskoczy. Ważne, żeby armator, agent i czarterujący byli równie zadowoleni. Wybierając oferty, kieruj się jakością, a nie tylko ceną. Rezerwuj jachty tylko od sprawdzonych armatorów. Zasada "co jest tanie, to jest drogie" często ma miejsce w branży czarterowej.
Charter Navigator działa w branży żeglarskiej od wielu lat. Wyczarterowaliśmy tysiące jachtów, a w naszej bazie bywało, że mieliśmy ponad 800 armatorów. Wiele firm znamy od początku ich istnienia.
2. Analizuj rabaty
Atrakcyjna na pierwszy rzut oka zniżka 30% wcale nie oznacza, że cena jest najlepsza, gdyż liczy się wartość końcowa. Uważaj na chwyty marketingowe armatorów i agentów.
Przed wysłaniem do Ciebie oferty analizujemy ją właśnie pod kątem wyłapania zagrywek marketingowych.
3. W grupie taniej
Jeśli szukasz najtańszego jachtu jednokadłubowego w przeliczeniu na osobę, wybieraj jednostki 3 lub 4 kabinowe z dwoma miejscami w mesie.
Podobne zasady tyczą się także katamaranów, barek itd. itd. Jesteśmy od tego, aby Ci w tym pomóc.
4. Rabat ma swoje granice
Zazwyczaj armatorzy udzielają rabatów do 20%. Ze swojej prowizji nieco może odjąć także agent. Po uzyskaniu wyceny nie uzyskasz zniżki większej niż 5-10%.
Oczywiście bywają wyjątki. W razie potrzeby nasi konsultanci podpowiedzą Ci, jaki jeszcze rabat jest możliwy do uzyskania.
Pps. Powyższe zasady nie dotyczą czarterów "last minute".
5. Gdzie jeszcze szukać zniżek.
Zazwyczaj armatorom łatwiej jest udzielić rabatu 100 euro za silnik zaburtowy (SUP, kajak, spinaker itp. dodatki) niż odjąć 100 euro od ceny jachtu.
6. Licz koszty dodatkowe
Koszt czarteru to nie tylko cena za jacht, ale także opłaty dodatkowe, koszty dotarcia do mariny (przelot, podróż autokarem lub autem). Oszacuj je przed wyborem czarteru, gdyż może się okazać, że tani jacht, ale z niekorzystnie położonej mariny, wcale nie wyjdzie tak dobrze. Warto wtedy rozważyć czarter z popularnej mariny, z łatwiejszym dojazdem.
Czarterując kilkaset jachtów rocznie, pływając jako skipperzy, znamy dość sporo akwenów. Tym samym wiemy, czy warto wyczarterować jacht z danej mariny i czy, przy tym "nie zjedzą" nas dodatkowe koszty np. transportu
7. Podawaj szczegóły
Jeśli nie korzystasz z systemu rezerwacyjnego, a składasz zapytanie o czarter drogą mailową lub telefonicznie, sprecyzuj dokładnie swoje pytanie. Podaj jak najwięcej szczegółów (termin, preferowane mariny, model jachtu, rocznik itd.). Im więcej detali tym lepiej. Wtedy konsultant będzie mógł przygotować ofertę, która jest dostosowana bardziej do Twoich potrzeb.
Niemniej nie musisz pamiętać o tej zasadzie. Jeśli tego nie zrobisz, nasz konsultant na pewno wypyta Cię o szczegóły.
8. Last minute ma swoje prawa
Last minute to super sprawa, gdy jesteśmy elastyczni. Pamiętaj jednak, że korzystając z takiej oferty, masz często ograniczony wybór (czarter w sezonie). Ponadto zastanów się, czy czarterując jacht na ostatnią chwilę uda Ci się znaleźć dojazd w dobrej cenie. Chcąc zarezerwować jacht "last minute" w sezonie wysokim, w konkretnym miejscu musisz liczyć się z tym, że może nie być już dostępnych ofert.
Nasza agencja ma dostęp do wszystkich głównych systemów rezerwacyjnych. Jeśli interesuje Cię czarter "last minute", na podstawie analizy dostępności jachtów podpowiemy Ci czy warto czekać do ostatniej chwili, czy lepiej zarezerwować jacht od razu.
9. Armatorom płać w euro
Armatorom zazwyczaj powinno się płacić za jacht w euro. Pamiętaj jednak, że taka wpłata wiąże się z przewalutowaniem. Niezależnie w jakiej walucie płacisz, koniecznie sprawdzaj kursy walutowe. Agent musi przelać armatorowi pieniądze w euro. Charter Navigator korzysta z internetowego kantoru Alior Banku (www.kantor.aliorbank.pl), dzięki czemu kursy walut są na poziomie innych, dobrych kantorów internetowych.
10. Sezon zaczyna się we wrześniu
Sezon rezerwacji na Morzu Śródziemnym zaczyna się pod koniec września. Wtedy armatorzy mają już ustalone cenniki na kolejny sezon. Jednakże zazwyczaj konieczna jest wpłata 50% ceny przy rezerwacji. Pamiętaj jednak, że i to podlega negocjacjom z armatorem. Często firmy czarterowe godzą się na I ratę rzędu 30%.
Kiedy sezon zaczyna się i kończy w innych regionach, kiedy warto rezerwować? Napisz, zadzwoń do nas. Wszystko Ci opowiemy,
11. Jeśli wyślę prośbę o wycenę do agenta i armatora, kto da mi lepszą cenę?
Jeśli wyślesz zapytanie do armatora i do agenta, to od tego ostatniego otrzymasz taką samą lub lepszą cenę. Agenci dostają od armatorów prowizje za czarter (armator dzieli się przychodem z agentem). Uczciwy armator nie może oferować niższej ceny niż agent.
Charter Navigator stara się na bieżąco analizować uczciwość swoich partnerów/armatorów. Jeśli okaże się, że armator zaproponował Ci lepszą cenę, koniecznie powiadom nas o tym. Takie sytuacje są zazwyczaj wyjaśniane w ciągu 1 dnia.
12. Agent Ci pomoże
Dobra agencja czarterowa ma duże doświadczenie z armatorami i zna firmy czarterujące. Załatwi problemy związane z umową, przelewami czy kaucjami. W procesie rezerwacji agent wie, z którymi firmami warto współpracować, a z którymi nie. Ponadto objaśni, na jakie aspekty warto zwrócić uwagę (pozwolenia na opuszczanie wód terytorialnych, dopuszczalna liczba osób na jachcie, odpowiednie patenty).
Czy znamy się na naszej pracy?
Sprawdź nas.
13. Sprawdzaj opinie
Czytaj opinie o armatorach, jednakże podchodź z dystansem do informacji w Internecie. W szczególności, zwróć uwagę na nowe firmy, które mają już po kilkanaście dobrych opinii, a działają raptem 3-4 miesiące, nie mając jeszcze pierwszych czarterów za sobą.
Przedstawiając Wam oferty, porównujemy także oferty dostępne na rynku. Staramy się uczulać Was na firmy czarterowe, które działają, łamiąc zasady.